Zúčastněte se soutěže o Nejlepší fotku s John Deerem. Soutěžit a hlasovat můžete zde.

20/09/2000

Začátky pásových traktorů John Deere v ČR

Jak všichni víme, začátky nebývají snadné, stejné to bylo i u pásových traktorů John Deere v České republice. Jeden z prvních koupili v roce 2000 do Zemědělské společnosti Sloveč. Jednalo se o model 8300T a nebyl to jen první pásový, ale i první John Deere v podniku, který tam pomalu a postupně prošlapával cestu dalším traktorům s jelenem ve znaku.

První pásový traktor

Traktory řady 8000T jsme oficiálně nenabízeli, ale pár kousků bylo dovezeno většinou jako zánovních ze Západní Evropy. Přesně to byl případ i traktoru v ZS Sloveč, kde ho v roce 2000 pořídili především pro snížení utužení půdy. Nutno říct, že tento stroj byl dodán přes společnost AGRO Konárovice ve spolupráci s Josefem Ptáčkem. Tento traktor 8300T byl ve Slovči několik let využíván pro těžké polní práce, a to až do roku 2018. Od té doby byl již jen jako záloha, než byl s nájezdem 24 tisíc motohodin prodán.

První pásový traktor v Zemědělské společnosti Sloveč byl v roce 2000 John Deere 8300T
První pásový traktor v Zemědělské společnosti Sloveč byl v roce 2000 John Deere 8300T

Řada 9000T

Pásové provedení traktorů řady 9000 přišlo v roce 1999. Nynější konstrukce podvozku pro traktory se dvěma pásy se představila až v roce 2007. Kromě nového odpružení podvozku s názvem AirCushion dostaly traktory nové motory o objemu 13,5l s maximálním výkonem téměř 600 koní, powershiftovou převodovku 18/6 s automatikou řazení a vylepšenou kabinu s hladinou hluku 72 dB(A). Druhým pásovým traktorem v Zemědělské společnosti Sloveč byl model 9530T, který zde pracoval 6 let. Poté byl v roce 2013 s nájezdem 6000 mth prodán.

Druhým pásovým traktorem John Deere byl 9530T, který byl využíván pro těžké polní práce, a to až do roku 2013. Na fotografii v roce 2011 při prosincovém kypření po sklizni cukrové řepy
Druhým pásovým traktorem John Deere byl 9530T, který byl využíván pro těžké polní práce, a to až do roku 2013. Na fotografii v roce 2011 při prosincovém kypření po sklizni cukrové řepy.

Pracuje dodnes

Nákup dalšího pásového traktoru ve Slovči na sebe nenechal dlouho čekat a v roce 2011 pořídili John Deere 8320RT. Tyto traktory s novým označením 8R / 8RT 1. generace představené v roce 2009 přinesly zcela novou konstrukci zadní nápravy s hřídelemi pro snadnou změnu rozchodu, podvozek s delším rozvorem, tedy s větší kontaktní plochou, středové rolny o větším průměru, a hlavně s odpružením pomocí vzduchového měchu. Traktor 8320RT pracuje v ZS Sloveč dodnes, má natočených cca 9500 mth. Jeho hlavní nasazení bývá pro lehčí polní práce, setí a při extrémních podmínkách s překládacím vozem.

Setkání generací pásových traktorů John Deeere na pozemcích ZS Sloveč
Setkání generací pásových traktorů John Deeere na pozemcích ZS Sloveč

Úspěšná řada

Opravdový obchodní úspěch pro nás však zaznamenala až následující generace 9RT představená v roce 2010. Nejsilnější model s označením 9560RT byl pořízen do ZS Sloveč v roce 2013 a o dva roky později doplnil flotilu model 9570RT, který spatřil světlo světa až v roce 2014. Tím zásadním rozdílem není jen 10 koní jmenovitého výkonu, jak je zřejmé z označení, ale těch 616koní maximálního výkonu je z motoru John Deere 13,5l dle normy 3B, zatímco nejsilnější typ následující generace má 628 koní a je to Cummins QSX o objemu 15 litrů a plní normu TIER 4. Těchto dvoupásových „devítek“ jsme od roku 2010 do roku 2017 předali 33 kusů a jejich slávu ukončil až nástup řady 9RX, která přináší mimo jiné hlavní výhodu celkové šířky 3 metry. U dvoupásových traktorů 9RT je celková šířka s užšími pásy 760 mm necelých 3,5 metru.

Dvoupásový traktor John Deere 9560RT byl zakoupen v roce 2013
Dvoupásový traktor John Deere 9560RT byl zakoupen v roce 2013

O dva roky později rozšířil flotilu strojů model 9570RT
O dva roky později rozšířil flotilu strojů model 9570RT

Traktory 9RT nahradila řada 9RX

Pokud se vrátíme do okolí Slovče, dva výše zmíněné traktory 9RT za 10 respektive 8 let natočily 5550 a 4800 hodin. Pracovaly s nářadím na zpracování půdy, nejvíce s radličkovými kypřiči o záběrech 6, 7, 8 a 12 metrů různých značek, a to až do letošního jara, kdy byly nahrazeny dvojicí nových strojů 9RX 590. „Nepotřebovali jsme zvýšit výkon. Řadu 9RX jsme zvolili hlavně kvůli transportní šířce 3 metry a čtyřpásové koncepci, která je šetrnější při otáčení, a také z hlediska komfortu obsluhy,“ říká Ondřej Sobota, manažer rostlinné výroby a dodává: „Jsme spokojeni jak obchodním zástupcem, tak s dodávkou náhradních dílů a servisem.“

Slavnostní předání nových traktorů John Deere 9RX590. Na fotografii Jiří Sobota (ředitel společnosti, ZS Sloveč), Ondřej Sobota (provozní ředitel, ZS Sloveč), Michal Dirbák (obchodní zástupce, STROM PRAHA) a Tomáš Herčík (mechanizátor, ZS Sloveč)
Slavnostní předání nových traktorů John Deere 9RX590. Na fotografii Jiří Sobota (ředitel společnosti, ZS Sloveč), Ondřej Sobota (provozní ředitel, ZS Sloveč), Michal Dirbák (obchodní zástupce, STROM PRAHA) a Tomáš Herčík (mechanizátor, ZS Sloveč)

V posledních letech přešly v Zemědělské společnosti Sloveč také na používání navigací a telematiky John Deere. „S navigacemi jsme spokojeni. MyJohnDeere používám i pro zasílání práce obsluhám, takže např. přesně ví, jakou odrůdu, s jakým výsevkem a na jakém poli budou sít,“ dodává mechanizátor Tomáš Herčík.